Dialoog: De Fantastische Heren - Reisverslag uit Mbeya, Tanzania van Jos en Frida Hummelen-Heeringa - WaarBenJij.nu Dialoog: De Fantastische Heren - Reisverslag uit Mbeya, Tanzania van Jos en Frida Hummelen-Heeringa - WaarBenJij.nu

Dialoog: De Fantastische Heren

Door: Jos en Frida

Blijf op de hoogte en volg Jos en Frida

23 Juli 2014 | Tanzania, Mbeya

Scene 1: op de markt

De Fantastische meneer A: Mzungu!
Frida (voelde de laatste druppel die de emmer deed vollopen neerdalen): Excuse me, I got a name.
A (heeft geen boodschap aan de duidelijk gepikeerde Frida en komt veel te dichtbij terwijl hij zijn bruine tanden charmant blootlacht): And what is your name?
F: Frida
Jos (probeert de spanning wat te verlichten): and I am mister Frida.
A: Mambo
J: Mambo, vipi?
A: Poa (fris), habari?
F: Poa
J: Poa, poa.
(de betekenis van voorgaande paar zinnen valt wel te raden.)
A: Which country?
Jos antwoord naar gelang het gedragen voetbalshirt, meestal is het antwoord Nederland, maar het kan ook zomaar Duitsland of Zuid-Afrika zijn. Maakt dat veel uit?
De Fantastische Meneer A reageert in het verlengde van het hiervoor gegeven antwoord met een aantal nationale voetballers. Meestal is het dus Robben en Van Persie. Maar het kan dus ook Kroos en Klose zijn.
F: What do you do?
A: I'm a businessman.
I am very clever you know.
Everybody knows me.
F (bijna onder de indruk): What is your business?
A: Softdrinks.
F: You give softdrinks to people on the bus?
A: Yes, I hold it right before your nose, until it drives you crazy and you definitely do not want one anymore. I make the chaos complete by screaming Mzungu, accompanied by more Swahili you dont understand.
J: I think I've seen you before.

Scene 2: aan de ontbijttafel

Jos: Mambo
De Fantastische Meneer B: Mambo
Frida: Poa?
B: Poa
B: Do you need beer?
J: Beer? In the morning?
F: Do you drink in the morning?
B: Maybe I give in the afternoon.
F: We will see, later
Dit is duidelijk weer zo'n moeilijk moment waar niemand beslag van kan maken. We kijken elkaar wat moeilijk aan. Jos gaat op zoek naar de gemene deler.
J (wijzend op een Manchester United schriftje in de hand van De Fantastische Meneer B): is that Manchester United?
B: This is beer.
F: Oh no! this is bill!
J (weet dat leedvermaak in Afrika het beste vermaak is en dat het volkomen geaccepteerd is als er hardop wordt gelachen om persoonlijke flaters.): HAHAHA!
F: I write it down for you.
F: 'Beer'
Jos beeld een dronken man uit. Meneer B begint de situatie ook wel als komisch in te schatten.
F: 'Bill'
Jos beeld uit dat hij royaal zijn portomonnee trekt om eens even lekker goed uit te delen.
F: Very important in this job!

Scene 3: In het cafe

De Fantastische Meneer C: Mambo, how are you?
Jos: Fine thanks.
C: I want to be your friend.
J: Oh, asante (dankje)
C: You are safe here.
J: Thanks.
C: You are safe here.
Jos begint nu voor het eerst te twijfelen aan de veiligheid van deze plek.
F: Do you know when the watertaxi comes?
De Fantastische Meneer C kijkt moeilijk.
J: Watertaxi. Time (wijst op onzichtbare horloge)
C: Maybe, wait.
...
De Fantastische meneer D arriveert.
F: do you know when the watertaxi arrives?
D: I think 2.
F: In the afternoon?
D: In the morning.
J: English time?
D: Yes
J: Or Swahili time?
D: Yes.
J (geeft bijna op): 7 o'clock?
J: 7 or 8?
J: Right, asante.
...
De Fatastische Meneer E arriveert (dit is niet bijzonder. Eigenlijk gebeurt het altijd als we ergens langer dan 10 seconde stilstaan. Een groep van 15 mensen om ons heen is absoluut geen uitzondering. Wij zijn een ware attractie die het doorgaans wat monotome leven doorbreekt. Of Frida is gewoon erg mooi, dat kan ook.)
E: Watertaxi stopped to come here a month ago.
But I can call and see if some-one rows to Kirando.
J: Yes, thanks.
Een uur later arriveren twee heren in een holle boomstam met drie peddels. De reis naar Kirando duurt twee uur en kost een vermogen. Een boda-boda (brommer-motor achtige substantie van Chinese makelaardij) biedt uitkomst. Voor nog geen kwart van het geld en nog geen kwart van de tijd. Gekke dingen.

• 03 Augustus 2014 - 12:29

Jelle Bauer: