last days South Africa - Reisverslag uit Umzumbe, Zuid-Afrika van Jos en Frida Hummelen-Heeringa - WaarBenJij.nu last days South Africa - Reisverslag uit Umzumbe, Zuid-Afrika van Jos en Frida Hummelen-Heeringa - WaarBenJij.nu

last days South Africa

Door: Frida en Jos

Blijf op de hoogte en volg Jos en Frida

10 Juni 2014 | Zuid-Afrika, Umzumbe

Ene Olivier vertelde me hoe hij met een MIG een sprong waagde in de stratosfeer. Dus vandaag wilde ik (Jos) hem verassen met een nieuw episch avontuur. Ik had twee bodyboards en snorkels gehuurd en huppelde vrolijk over het strand (voel de ironie).
Maar de Indische Oceaan in de Zuid Afrikaanse 'winter' is best ruig. surfers gaan hier helemaal los, maar als je al een beetje in t water staat val je al bijna om. Daarnaast kun je op sommige plekken, zoals hier alleen maar zwemmen tussen de blauwe vlaggetjes, anders wordt je opgegeten door een Shark....

Mantis and Moon heet de backpakers hier. Je loopt over bruggetjes, onder bananenbomen, van Jacuzzi naar Boomhut en maar weer terug. Je loopt om de haverklap tegen tijgers aan die we door de jaren heen honden zijn gaan noemen, maar deze beesten zijn echt geen hondjes meer. De honden hier zijn experts in discriminatie. In witte buurten (waar dit soort backpackers staan) blaffen ze naar Zulu en Xhosa en in zwarte buurten (waar we heen gaan omdat we 'het land willen proeven') blaffen ze naar alles wat ziekelijk wit is. Hier zijn we dus veilig voor rabiës.

Morgen begint onze reis terug richting Kaapstad en over een week verlaten we Zuid-Afrika. Nom de Dieu, wat een heerlijk land! Perfect om te reizen, heel veel verschillend natuurschoon en een land waar je altijd blijft nadenken over verschil tussen arm en rijk, zwart en wit en ontwikkeling. Townships versus enorme 'binnenstebuiten gevangenissen'. In elk hostel waar we zijn geweest zijn het altijd zwarte, oudere dames die koken en schoonmaken voor een mini loontje, en, om de werkeloosheid te verminderen wegen zwarte mensen je groente in de supermarkt en vullen ze je tank bij het benzinestation. Hele interessante goeie projecten waar hostels samen werken met de lokale bevolking (transkei) en townships die uitbarsten van de vrijwilligers, projecten en gratis elektriciteit.

Voor morgen hebben we een lift geregeld vanaf Umthatha. Eindelijk/NU AL?! start over een paar dagen de Put Foot Rally!! De race waarvoor we in Nederland een fundraise hebben gedaan in Nederland en ook wel hetgeen waar we allebei het meest naar uitkijken. Binnen drie weken zijn we dan plots in Malawi, nadat we ook door Namibie, Botswana en Zambia hebben gereden.

Het wordt heeeel awesome, tot over een tijdje weer, kusjesss Jos en Frida

• 10 Juni 2014 - 20:36

Joke Hummelen:

We genieten mee met al die belevenissen!!
    Kan er nog gebeld worden op jullie Z-A nr?
    gaan we nog effe doen!
    liefs pa en ma