Ravishing Beautiful - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Jos en Frida Hummelen-Heeringa - WaarBenJij.nu Ravishing Beautiful - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Jos en Frida Hummelen-Heeringa - WaarBenJij.nu

Ravishing Beautiful

Door: Jos

Blijf op de hoogte en volg Jos en Frida

05 Mei 2014 | Zuid-Afrika, Kaapstad

Hoe zal ik eens beginnen?

Optie 1:
Decadentie! Doorgeslagen mondiale ongelijkheid! Terwijl ik dit schrijf vlieg ik -omdat deze puber er wat gekregen euro's tegenaan gesmeten heeft- boven Fort Europa en ver verheven boven leeftijdsgenoten die proberen mijn terugweg af te leggen, maar moegestreden aanspoelen op Lampedusa, waar de Bureaucratische Deegroller langzaam het restje 'human capital' uitperst. In het ergste geval strand ik op seniorenstrand Zanzibar, waar ik van gekkigheid een cocktail bestel. Het is zo oneerlijk dat ik dit zomaar kan doen.

Optie 2:
Wist je dat men in Zuid-Afrika een Kameleon een 'Verkleurmannekie' noemt en een milkshake een 'melkschommel'? Kaapstad is een fijne binnenkomer. Africa-light, zou ik het willen noemen. We worden rondgereden en verblijven op veilige plaatsen in rijke buurten. De mensen bij wie we verblijven, bekommeren zich echter wel degelijk om 'de andere kant an Kaapstad'. Zo zijn we naar Khayelitsha geweest, een enorme ' informele stad' met wijken als 'Harare' en "Malawi'. Dat heet gewoon zo omdat de mensen dat zelf verzonnen hebben, je buurt moet toch een naam hebben. We werden verwelkomt in een Xhosa-kerk, waar we toegezongen werden. Toen de mensen ons begonnen te zegenen, zwaaiden we vrolijk terug.

En hoe te eindigen?

Optie 1:
Decadent of niet, we genieten hier met volle teugen van verhalen, vergezichten en smaken waarvan je denkt: is dit lekker? Praatje met een Keniaan op de markt, die zo half om half verbaasd is dat ik vraag waar hij dan vandaan komt en hoe de handel is. Ik kan me wel rot gaan voelen dat hij huis, haard en waardigheid verlaat om een paar rand te kunnen terugsturen naar zijn enige vrouw, terwijl hij het moet hebben van puberale witte studentjes als ik. Maar ik kan ook gewoon een kokosnoot-ketting kopen, hem de hand schudden (dat doen ze hier vrij bijzonder) en zeggen dat Zuma een zak is. Dingen hoeven niet ingewikkeld te zijn als je in het zonnetje op de markt staat.

Optie 2:
De klik-klank van het Xhosa, het gedeelde verlangen naar de 'Ooskaap' en achtereenvolgens de Devils-peak, Tafelberg en De Leeuwenkop die waken over de miljoenen -rijk en arm- van deze 'Ravishing Beautiful City', maken dat het alleen maar goed is om hier te zijn en nog beter om door te gaan. Van deze statige prachtplek naar 'Wilderness': yes!

  • 05 Mei 2014 - 22:08

    Oggogobongo:

    Ek hou van jou skryfstyl my vriend. Dit is so snaaks! Baie pret, makker. Dit geld ook vir jou meisie.

  • 05 Mei 2014 - 22:59

    Amarins:

    Leuk om dit te lezen!! Geniet ervan!
    Tút, Am en Minne

  • 07 Mei 2014 - 13:05

    Angela:

    Ha, tof. Ben benieuwd naar de sfeer in verband met met de verkiezingen. Idee voor de volgende blog?

  • 07 Mei 2014 - 22:04

    Joke Hummelen:

    ons geniet baie om dit same met julle te lees en te beleef....julle pa en ma

  • 10 Mei 2014 - 13:24

    Leo Nieuwenhuize:

    Een fijn verslag....we ruiken en ervaren mee...........liefs uit Meppel

  • 11 Mei 2014 - 14:57

    Hendrik JAN:

    Liewe kinders ,ek geniet daarom baie van julle skrijwerij .hoop die stukkies gaan nog soon bietje langer wees een dag. Mooi blij, rij veilig Pa

  • 12 Mei 2014 - 22:18

    Frits Spoelman:

    Geniet van de reis! Ik zal jullie reisverslagen blijven volgen, groetjes uit Deinum.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Jos en Frida

Actief sinds 21 Okt. 2013
Verslag gelezen: 439
Totaal aantal bezoekers 16374

Voorgaande reizen:

28 April 2014 - 26 Augustus 2014

Van Kaapstad naar Kampala

Landen bezocht: