HULUP! - Reisverslag uit Hluleka, Zuid-Afrika van Jos en Frida Hummelen-Heeringa - WaarBenJij.nu HULUP! - Reisverslag uit Hluleka, Zuid-Afrika van Jos en Frida Hummelen-Heeringa - WaarBenJij.nu

HULUP!

Door: Jos

Blijf op de hoogte en volg Jos en Frida

16 Juni 2014 | Zuid-Afrika, Hluleka

Ergo, dat lijkt me nou eens een fijn word om te gebruiken in dit stuk. Die groninger studenten in Bulungula stond het erg goed. Ergo dit, ergo zo. Ik heb alleen geen idée hoe ik het moet gebruiken of waar. Toch zal ik.

Als je goed wilt doen, kom je er niet onderuit dat de filosofische kernvraag zich aan je opdringt: “wat is goed?”

Er kunnen veel gebeurtenissen voorvallen die ik niet noodzakelijkerwijs behoef te voorzien van een authoriteitsloze stempel ‘approved’ of ‘disapproved by Jos Hummelen’. Als het achtste wereldwonder voorbij komt drijven in een babybadje is dat niet perse goed of slecht. Die dingen gebeuren gewoon.

Als ik in de eindeloze koker van de Afrikaanse nacht kijk, denk ik: ‘weet je wat, ik bepaal het gewoon lekker zelf’.

Ik vond mijzelf in een situatie waarin ik vond dat dat ik er iets van moest vinden, zonder dat ik er nog iets aan kon veranderen. Alles wat ik kon doen was een zogenaamde ‘kritische vraag’ stellen. Ik stak mijn hand op. “Will these children receive an explanation that these shoes are not a gift, but rather an investment.” Ik wil dat ze het gevoel krijgen het te verdienen.

Jajaja en alles is verantwoord, was het antwoord. Braaf laat deze Socrates zijn blonde baard terug op zijn borst. Dus deed ik volgzaam wat ik beloofd had om te doen. Zit ik, met m’n geode gedrag, prima schoenen los te knopen en te grote schoenen aan te passen.

Allemaal witte mensen komen allemaal donkere kinderen secundaire levensbehoeften uitdelen waar ze niet om hebben gevraagd. Nee hoor, witte mensen zijn niet superieur, ze zijn alleen nu de ‘gever’ en jij de afhankelijke ontvanger.

Een groep ziet er al snel uit al seen kudde naieve schapen en mijn kapsel versterkt dat beeld alleen maar. Tot je individuen vraagt naar overwegingen. Blijkt date r wel meer mensen zijn die goed willen doen, maar twijfelen of louter de intentie het resultaat bepaalt. Toch zijn de kinderen er enorm blij mee en is het goed dat wit en zwart elkaar ontmoeten in een positieve setting. Helaas is er zelfs aan dit soort activiteiten een andere kant.

Ergo, helpen is niet per se goed.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Jos en Frida

Actief sinds 21 Okt. 2013
Verslag gelezen: 377
Totaal aantal bezoekers 16290

Voorgaande reizen:

28 April 2014 - 26 Augustus 2014

Van Kaapstad naar Kampala

Landen bezocht: