Interwebs - Reisverslag uit Windhoek, Namibië van Jos en Frida Hummelen-Heeringa - WaarBenJij.nu Interwebs - Reisverslag uit Windhoek, Namibië van Jos en Frida Hummelen-Heeringa - WaarBenJij.nu

Interwebs

Door: Jos

Blijf op de hoogte en volg Jos en Frida

20 Juni 2014 | Namibië, Windhoek

Er is een nieuw ding. Het werkt uitstekend. Je kunt bijvoorbeeld met willekeurige mensen uit uithoeken van de Blauwe Planeet, afspreken om een aantal dagen op een nader te bepalen continent rond te boemelen, in een tamelijk ouderwetse mobiel die nog op benzine voort gaat, namelijk de auto. Internet heet het en het brengt mensen bij elkaar.

Zo geschiedde dat Team Afri-Can International ontstond. Laat me je de leden voorstellen.

Ten eerste is er het laatste lid wat zich voegde. Zijn naam? Sexy. Een Zimbabwaan die ik tot ‘Ozzie’ heb omgedoopt ter gelegenheid van de wereldbeker wedstrijd tegen Australie. Hij had er twee jaar gewoond en het is altijd fijn om iemand te kunnen troosten. Het betreft een tamelijk stille jongen die kan ja-knikken als een Texan Oil Pump of als een plasticen hondje op de hoederplank. De positieve versie is: het is een gemakkelijk jongen in de omgang. Nee, echt: iedere situatie accepteren is een levenskunst.

Dan is er een Zuid-Afrikaan met een recentelijk opgeloste identiteitscrisis. Zijn vrienden in Noord-Kaapstad spreken hoofdzakelijk Afrikaans, terwijl men in de zuidelijke randdorpen het Engels bezigt. De oplossing kwam van het voorhoofd van Onze Robin. Die bewuste nacht kleurde zijn facebook oranje en draagt hij de oranje leeuw onder zijn rode baard op de meeste gelegenheden. Ondanks de beschreven rite de passage, noemen we hem ‘Jap’, omdat hij zo fanatiek als een Japanner foto’s schiet vanuit het raam. Nummer twee kunnen we er dus alleen al vanwege de footage goed bij hebben.

Wie is nummer drie? Slecht, het rijmt. Sinds je Jos en Frida al kent, of denkt te kennen ondanks dat je nog nooit met ze door Afrika bent getrokken, is het tijd om je voor te stellen aan ene ‘Splash’. Ashley is een is een man en dat wil hij weten ook. Het type ‘ik-ben-tof-want-jij-niet’ is de eerste dagen druk bezig geweest de toon te zetten, zoals een social worker dat aangeleerd krijgt: veel te expliciet en ongemakkelijk. Want problemen moeten in een open sfeer gedeelt worden. En als er geen problemen zijn, dan is dat een probleem. Verder is hij de Afrika-expert, een uitstekende chauffeur, kok en heeft hij de muzieksmaak va een dove vink. Maar omdat ik hem zo ‘judgemental’ vind, zal ik dat niet zijn. ;)
Internet, internet, je brengt me mensen die ik zelf niet om me hee zou verzamelen. Ironie is mooi, sarcasme is mooi, maar vijf mensen in een Honda, die het gewoon maar met elkaar moeten rooien is mooier. Ik heb gezegd.

• 24 Juni 2014 - 22:33

Leo Nieuwenhuize:

Kijken jullie het WK ook een beetje mee ? Of verbleekt al dat nep gras bij jullie omgeving ?
    Liefs uit Meppel...Leo

• 25 Juni 2014 - 12:29

Jos:

Ik heb het WK nog nooit zo intens gevolgd. Het mooie is: elke Afrikaan support andere Afrikaanse landen. Het mindere is: ze doen het bijna allemaal slecht. Vanavond kijken of Ghana kan stunten tegen Portugal.